Living the New Yorker life - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Evelien Visser - WaarBenJij.nu Living the New Yorker life - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Evelien Visser - WaarBenJij.nu

Living the New Yorker life

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Evelien

11 Februari 2009 | Verenigde Staten, New York

Sorry voor het lange wachten, maar hier is nu eindelijk het verhaal van de afgelopen twee weken. De zoektocht naar een appartement is nog redelijk soepel verlopen en ik zit nu in een appartement in de Upper West side van Manhattan. Een appartement huren in New York is een lastige taak omdat ze eigenlijk alleen verhuren voor een jaar. Maar twee Indiase meiden hadden nog een half jaar een contract en wilden daar vanaf. Ideaal dus! Uiteindelijk konden we (samen met Jasper, de andere Nederlandse stagiair bij Rietveld Architects) pas vorige week woensdag in het appartement omdat het geld wat op zich liet wachten. Ik heb al wel vanaf maandag in het appartement geslapen omdat het hostel ineens gesloten werd op last van de brandweer. Iedereen moest er uit en zelf een nieuwe plaats vinden om te overnachten. Was ik even blij dat dit niet een week eerder was gebeurd want dan was mijn verblijf hier heel anders begonnen. Gelukkig konden we al in ons toekomstige appartementje terecht en hebben we geslapen op wat kussens van de bank. Omdat we het appartement al voor het weekend hadden gevonden heb ik wel wat tijd gehad om wat dingen te gaan doen en bekijken.
Zaterdag (31/01) ben ik naar het Museum of Modern Art geweest waar echt enorm veel bekende en mooie kunstwerken hangen. Echt een aanrader voor wie van kunst houdt en in New York is. ’s Avonds met wat andere Nederlanders naar een bar geweest in de East Village, een wijk op het onderste gedeelte van Manhattan (downtown). Dit is echt een wijk vol gezellige barretjes die rond twee uur sluiten. Gelukkig rijdt de metro de hele nacht door en waren we binnen een half uur weer in het hostel. Het hostel was nogal rumoerig dus heb ik alle nachten met oordopjes in geslapen. Niet dat het veel hielp, want goed slapen op een houten plank kan bijna niemand.
Maandag (02/02) was dan de eerste stage dag aangebroken. Tussen negen en half tien begint de dag en zo rond half zeven gaan de meesten weer naar huis. Bij het bureau werken 11 mensen en ze zijn allemaal erg aardig en behulpzaam. Velen komen oorspronkelijk uit Europa en er zijn maar twee ‘echte’ Amerikanen. Heel erg leuk dus omdat je zo ook nog wat met andere culturen dan de Amerikaanse in aanraking komt. Omdat ze op het bureau met wat andere computerprogramma’s werken stonden de eerste drie dagen in het teken van het leren omgaan met de programma’s. Ik heb in deze dagen ook een Amerikaanse bankrekening geopend en een social security nummer aangevraagd. Die heb ik nodig om mijn stagevergoeding te krijgen. Halverwege de week werd ik op mijn eerste project gezet en daar is er nu al weer één bijgekomen.
Afgelopen weekend ben ik naar het meest zuidelijke puntje van Manhattan geweest, daar waar de veerboot naar Liberty Island, met het vrijheidsbeeld, en Ellis Island, waar de immigranten aankwamen, vertrekt. Ik ben er nog niet mee gaan varen omdat ik eerst een fototoestel wil dat mooie foto’s kan maken en ze zeggen dat je moet gaan met lekker weer omdat het best wel erg waait en je dan mooie foto’s kan nemen. Daarom stel ik een bezoek aan het Empire State Building ook nog even uit. Wel heb ik het WTC terrein gezien waar ze alweer druk bezig zijn met de bouw van de Freedom Tower. Ik had verwacht dat het indrukwekkend zou zijn en in zekere zin is het dat ook wel, maar je ziet toch dat ze verder willen gaan en dat is denk ik maar goed ook.
De mensen hier in New York zijn trouwens heel erg aardig en behulpzaam. Als je weer eens op je metrokaart loopt te zoeken welke metrolijn je moet nemen zijn er zo een aantal mensen die je ongevraagd te hulp schieten. Ook vragen ze bij iedere winkel hoe het met je gaat. Dit is natuurlijk een standaard zinnetje, maar toch klinkt het heel erg vriendelijk en bij sommige ook oprecht geïnteresseerd. Ik wist dat er veel zwervers zouden zijn, maar zoveel had ik nooit gedacht. Slapend op de grond op straat, in de metro vaak bedelend, het is toch echt heel erg zielig omdat velen er niets aan kunnen doen en er hier ook niet voor ze gezorgd wordt. Maarja, het is niet anders. Zaterdag avond zijn we naar een bar geweest in de wijk Chelsea. Dit is eigenlijk waar zich de meeste clubs bevinden en we zijn van plan om er aanstaand weekend één te gaan bezoeken. Zondag heb ik een lazy day off genomen en wat door de stad gelopen. Het was een mooie dag en ook niet zo koud dus kreeg ik alweer een beetje lentekriebels. Helaas voor mij duurt dit nog tot halverwege maart, begin april. De winter duurt hier erg lang, maar als het eenmaal lente wordt schijnt het ook echt snel warm te zijn.
Koken probeer ik wel veel te doen, maar groente en vlees zijn hier gewoon ontzettend duur. Ik begin wel begrip te krijgen voor dikke mensen hier, want fastfood is echt zoveel goedkoper. Toch valt het mij heel erg mee met het aantal te dikke mensen, misschien komt het doordat er op iedere ‘streetcorner’ wel een sportschool te vinden is en lidmaatschap relatief goedkoop is. Ook zijn de meeste Manhattanites (vooral de rijkere wijken) modebewust en is slank zijn vaak een must. Dit weekend kwam ik langs Bryant Park en hier wordt de halfjaarlijkse fashionweek van New York gehouden. Er waren al ontzettend veel mensen bezig met het opbouwen van tenten en het aanleggen van stroomvoorzieningen, want deze fashionweek begint binnenkort. Ook stond er al een security team paraat om buitenstanders te weren. Wie weet krijg ik er nog iets van te zien, maar zeer waarschijnlijk niet aangezien je een celebrity moet zijn, veel geld moet hebben of iemand kennen met één van deze twee eigenschappen (of allebei natuurlijk). Nou ik heb jullie nu weer een beetje bijgepraat! Ik heb het hier ongelofelijk naar mijn zin en de tijd gaat daarom erg snel. Tot het volgende praatje!

Love,

Evelien

215 West 109 Street Apt. 2F
New York NY 10025
USA


  • 11 Februari 2009 - 16:57

    Rosita:

    Evelien, Fijn te lezen dat je het naar je zin hebt! Wat een onwijs gave stad he?
    Geniet er van! liefs

  • 11 Februari 2009 - 17:00

    Anemoon:

    wat ben ik blij met je verhaal! elek keer als ik door het dorp fietste dacht ik, even bij Mineke langs, vragen hoe het is en toch niet doen he. nu vind ik het zo leuk alles te lezen!! gelukkig zit je in een appartement. liefs van Anemoon.

  • 11 Februari 2009 - 17:13

    Fam.Zweedijk:

    Beste Evelien.
    Leuk om je verhaal te lezen!We blijven graag op de hoogte van al je belevenissen.

  • 11 Februari 2009 - 17:29

    Timo:

    Hey Eef, ontzettend leuk dat je het naar je zin hebt. Zo te zien heb je een super mooie werkplek :P (Dezelfde als die ik ook had) Ik hoorde dat Son en Eef al snel langs komen, zal wel een gezellige bende worden! Groetjes aan het kantoor en tot het volgende bericht! Liefs

  • 11 Februari 2009 - 17:43

    Bernardien:

    heey evelien!
    hoe gaat ie daar?
    met mij wel goed.
    zijn de mensen daar nu wel aardig?
    haha hoop het wel voor je
    maar ik ga doeidoeixx

  • 11 Februari 2009 - 19:51

    Floor:

    Ha Evelien!

    Wat leuk om je verhaal te lezen! En sommige dingen zijn zó herkenbaar, zoals die behulpzame Amerikanen en dat je nauwelijks zelf kookt (ik had 5 keer zelf gekookt in 5 maanden).

    Ik ga -als het goed is- morgen mijn reis boeken. Plan is om van 20 tot 28 april in New York te zijn. Ik hoop dat het jou uitkomt. Ik mail je morgen even.

    x

  • 12 Februari 2009 - 07:59

    Kelly:

    Hey lieverd!!
    Echt super wat je er allemaal meemaakt nu, je hebt het gelukkig goed voor mekaar!Ik ben echt jaloers op je, klinkt allemaal zo geweldig, ik wil OOK:)!!!En je moet een column gaan schrijven ;) ben je goed in! Dan wordt je misschien wel die celebrity die wel naar de fashion week mag;) haha!! Have fun! En ik mail je snel even!! dikke kus

  • 12 Februari 2009 - 11:03

    Christa:

    evelientjee..
    je begint dus echt al goed mee te doen aan 'the new yorker life'..
    nog even en we krijgen 'SATC-achtige' verhalen! haha..
    ik blijf je volgen. veel plezier komende tijd.
    xxx christa

  • 12 Februari 2009 - 11:17

    Jessica:

    WHAAA Zo vet om je verhalen te lezen! Ben echt benieuwd naar de volgende... Enjoy, ennee niet teveel in één keer doen want anders heb je over een maand al niks meer te doen in zo een grote stad ;). Goed joh dat je al zo snel een appartement hebt gevonden en wel 100 sportscholen! Hihi, nou neem een Starbucks op mij en blijf vooral lekker genieten!! Dikke kus!

  • 12 Februari 2009 - 13:02

    Nienken:

    Leukleukleuk! Kus

  • 12 Februari 2009 - 17:48

    Teun En Marijke:

    Hoi evelien wat heb jij al een hoop beleefd in de korte tijd dat je daar bent. Geniet ervan want die paar maandjes zijn zo om. We kijken uit naar je verdere belevenissen groeten Teun en Marijke

  • 13 Februari 2009 - 05:14

    John En Marian:

    Hallo Evelien,

    Leuk wat van je te horen! Geniet ze daar zou ik zeggen. Ik hoop voor jou, dat ze veel vrije dagen hebben op het architectenbureau!
    Hou ons af en toe maar op de hoogte.

    Groetjes.

  • 13 Februari 2009 - 10:44

    Kees En Wilma:

    Hoi Evelien.

    Erg leuk om te lezen hoe het jou daar de eerste weken vergaan is.
    Zo te lezen heb je het uitstekend naar je zin.
    Stuur maar veel leuke verhalen dan leren wij New York ook een beetje kennen.
    Groetjes

  • 13 Februari 2009 - 15:06

    Linnie En Schapie:

    He stoere dame, wat een mooie verhalen al, je bent daar zo gewend! Fijn dat je een plekje hebt kunnen vinden zo snel. Ik moest lachen dat je zei dat iedereen vraagt hoe het met je gaat in het engels, daar heb ik ook zo aan moeten wennen! net als 'nice to meet you' als je weer eens iemand de hand schudt ;) HEEEEl veel plezier en succes met je werkdagen tot half 7, workaholics daaro, xje

  • 15 Februari 2009 - 13:34

    Susan En Leo :

    Hartstikke leuk de verhalen Evelien, de foto's zijn ook indrukwekkend, wat beleef je veel in een korte tijd maar heel slim om alle tijd daar goed te benutten!!
    Fijn dat het zo liep wat kamer betreft, success met de verschillende projecten op het werk en geniet er overaal van, hartelijk groet vanuit Middelburg!

  • 21 Februari 2009 - 12:41

    Elly:

    hoi evelien,eindelijk de tijd genomen om je verhalen eens rustig door te lezen, je verhaal leest heel prettig ,een echte column.
    hier is het voorjaarsvakantie en is het genieten van een paar vrije dagen met een waterig maar toch wel aangenaam zonnetje.
    wat een heerlijke stad om in te wonen en te werken en iedere dag iets nieuws te beleven of mee te maken. straks is het voorjaar en kun je vd heerlijke terrasjes en parken gaan genieten en lekkere grote amerikaanse ijsjes te gaan eten.Gelukkig hoef je niet aan de lijn te denken. Het lijkt me wel ake;ig om zoveel zwervers te zien. Heb je niet de neiging om ze wat toe te stoppen,geen geld of drank natuurlijk, maar een boterham?
    Bernardien wil gaan shoppen in Middelburg, dus ik stop ermee. Tot horens.

  • 04 Maart 2009 - 11:22

    Tessja:

    Hoi Eef,
    Wat leuk om al je verhalen te lezen, ik heb je al zo lang niet gezien! Super gaaf dat je nu daar zit, volgens mij zit je daar prima op je plek. Heel erg veel plezier en ik ga je volgen!
    Liefs

  • 05 Maart 2009 - 19:04

    Johan Stalknecht:

    Dag Evelien,
    Ik heb jouw website opgezocht omdat ik ervan hoorde van je vader. Ik ben een collega van hem. Wat lijkt het me leuk wat jij daar nu doet! Ik heb zelf ook bouwkunde gestudeerd in Delft (1971-1978) in de tijd van Herzberger, Aldo van Eijck, Carel Weeber en Jan Rietveld (zoon van Gerrit Rietveld). Tijdens mijn afstudeerproject heb ik gewerkt aan een plan voor het gevangenisterrein aan het Leidseplein in Amsterdam. Ik zat toen bij de actiegroep Bouw-es-wat-anders. Aan dat plan werd meegewerkt door het buro van Herman Herzberger en ik kan me nog goed herinneren dat een belangrijke doorsnede/ perspectief waarmee we het toenmalige gemeentebestuur van Amsterdam konden overtuigen was getekend door een medewerker van Herman Herzberger: Rijk Rietveld. Ik begreep van jouw vader dat je nu voor zijn buro werkt. Vraag hem er maar naar, wellicht weet hij het nog. Ik wens je heel veel succes in New York, en geniet ervan!
    Groeten van Johan Stalknecht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Juli 2009

Family has arrived

15 Juni 2009

Foto's

02 Juni 2009

The City

22 Maart 2009

Cocktails, cops and lots of fun

11 Februari 2009

Living the New Yorker life
Evelien

Actief sinds 12 Jan. 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 14864

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2009 - 26 Augustus 2009

The west of the US

26 Januari 2009 - 05 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: